вівторок, 28 квітня 2015 р.

Валентин Сильвестров: Петро Перший прорубав вікно в Європу, а росіяни виставили туди дупу

Пропонуємо Вашій увазі інтерв'ю Валентина Сильветсрова російського журналу "Фокус". Про музику, політику, нагороди. Автор - Тєтяна Сєлєзньова.



Композитор Сильвестров - один з тих геніїв, яким Україна зобов'язана світовою славою. Він здатний почути музичну тему кожного, включаючи какофонію Путіна. А внутрішній камертон безпомилково розпізнає фальш, підлість, жадібність.


Всі генії трохи діти. Як я зрозуміла за час бесіди, переді мною надзвичайно емоційна і безкомпромісна дитина. Його мова лилася викривальним потоком з гнівними нотами, коли він говорив про лідера сусідньої країни. Зрідка проясняючи іншими музичними темами і інтонаціями, поетичними рядками, щирим сміхом і спогадами про юність.


А почали ми розмову з питання про п'ять гімнів, написані Валентином Васильовичем на слова Павла Чубинського.





П'ять гімнів на слова Чубинського "Ще не вмерла України ..." - як і коли вам прийшла в голову ця ідея?


- Коли я був на Майдані, там весь час співали гімн і читали молитви. Нічого собі фашизм, так? І оскільки слова гімну існували в контексті "Отче наш", "Святий Боже", вони поступово придбали літургійне значення, відмінне від того, яке буває, коли гімн співають футболістам перед матчами. Я це почув і зрозумів, що маю право написати на ці слова свої гімни. 


Якими вони вийшли?

На мене дуже подіяло, коли рятували людей в Михайлівському соборі і били на сполох. Монах сказав, що це другий випадок після татарської навали. Ось перший гімн у мене такий - дзвоновий, і друга його частина - різдвяний псалом, оскільки тоді були святкові дні.

У міру наростання небезпеки на Майдані в моїх гімнах росла напруга. Я складав саме для хору без всяких інструментів - як співали люди на Майдані. У мене вийшло п'ять варіантів. Четвертий гімн - найтрагічніший, коли були розстріли протестувальників. І панахиди тоді я теж писав.


Цю музику виконували в Україні?


— Ноти є, але вони рік лежать без діла. Я віддав їх хору «Думка». Розумієте, не в мені справа, нехай би вони співали інші твори, але ж знову співають «Реквієм» Моцарта, під який ховали в тому числі і негідників. Наприклад, Сталіна. А тут є речі, пов'язані саме з Майданом. Зрештою, у Косенко (Віктор Косенко — український композитор і піаніст. — Фокус) є панахида — дуже потужна річ.

Я звернувся до «Думки», тому що ці гімни можуть заспівати тільки людей шістдесят. А у нас всього два хори таких — один на Національному радіо і другий «Думка», решта — камерні, які їх просто не заспівають. Так, музика, що виникла на Майдані, тепер лежить мертвим вантажем. Гобдич (Микола Гобдич — засновник і керівник Камерного хору «Київ». — Фокус) записав цикл моїх творів, присвячених Небесної сотні. Де це все?


Очевидно, ще не прийшов час. А як ви думаєте, це випадковість, що пік українського визвольного руху припав на річницю народження Кобзаря? 


Ні, не випадково. Ще перед Майданом Путін з Януковичем збиралися урочисто відзначити двохсотріччя Шевченка. Ось і відзначили.
Наш Кобзар — рідкісне явище. У нас люди в селах його портрет вішали разом з іконами — такого ніде в світі немає. Портрет Пушкіна в кожній сільській хаті? Такого не буває. Нещодавно в Михайлівському соборі ми записали чотири піснеспіви — «Реве та стогне Дніпр широкий», «Єсть на світі доля, а хто ее має», «Садок вишневий коло хати» і «Заповіт». Незважаючи на те, що хор всього з 21 чоловік, у храмі це звучало потужно.


Український гімн записав Вербицький, який був священиком. Він склав це як пісню для гітари. Там є розспів: «Щеее НЕ вмеееерла Ууукраїні ні слава, ні воооля …» — в гімнах це абсолютно виключено. Зазвичай в них один склад на один звук: «Союз не-ру-ши-мий …» А тут: «Як роса на сооонці» — це ж Алілуя. У традиційній літургійній музиці одне слово може розспівуватися: «Аліллууууйя!» У музиці українського гімну чітка літургійність. Слова патріотичні, а музика літургійна.
 Найпомітнішу музичну подію останнього року в Україні можете назвати?

У київському «Майстер Класі» ми грали концерт, який повеземо до Парижа. Після Лермонтова, коли звучало закінчення п'яти пісень, якась жінка в залі з гучним криком зомліла. І ми не доспівали, припинили концерт.


А взагалі, я не стежу за афішею — немає сил. Але, знаєте, була одна дивовижна подія восени — концерт Канчелі і Кремера (музичний проект Гідона Кремера «Присвята українському народу», в якому прозвучала прем'єра твору Гії Канчелі «Ангели печалі». — Фокус). Латвійське посольство влаштувало цей вечір на підтримку України. Це була і якісна музика, і правильна подача, і своєчасна реакція на події. Подібного чомусь більше не траплялося, ніби в Україні немає кому проводити такі концерти. На фронт ж не повезеш симфонічний оркестр, потрібно організувати в Києві великий концерт на підтримку наших людей на сході. Запросити посольства, гостей з усього світу, заявити голосно. Чому в столиці цього немає? Бо сплять все, ніби це їх не стосується.
 Чому так відбувається? 

 Якби, як каже Путін, в Києві хунта захопила владу, тут би розстрілювали. Але всі люди Януковича залишилися і продовжують діяти на шкоду Україні. У регіонах тим більше. Влада практично не змінилася. У нас трапилася Революція гідності, а не зміна влади. Тут зовсім інший сенс. Тому така інерція. У консерваторії залишилися всі професори, які лизали дупи влади, а тепер нібито патріоти. І тут напрошується питання: а куди їх дівати? Це ж наші люди. 

Ви не раз говорили, що обличчя російської культури надзвичайно красиве. Зараз в це обличчя плюнули їх же політики. Як ви думаєте, чому величезній кількості людей в Росії не соромно за дії влади? 

Велика російська культура втекла б від цієї підлості і смороду, якби це було можливо. Петро Перший прорубав вікно в Європу, а сучасники-росіяни виставили туди дупу. Таке ось обличчя.

Коли святкували двохсотріччя Шевченка, коли вже почалася ця підла метушня в Криму, в Севастополі на площу вийшла група людей. На них напали, побили і пам'ятник поетові матюгамі розписали. А якби пам'ятник Пушкіну розписали? Неможливо уявити цей рівень культури. На кого спиралися ці люди? На ідіотів, виродків, які не знають ні Пушкіна, ні Шевченко. У Толстого в «Хаджі Мурата» є рядки про те, як росіяни за вказівкою царя знищували чеченців. І Толстой пише, що коли чеченці бачили, як приходять російські солдати, то у них навіть не було ненависті. Вони їх просто не вважали за людей. Ті, хто переконаний, що в Україні фашизм, це люди, які не знають правди. Але інтелігентна людина зобов'язана її знати, у неї відкриті всі джерела.

Але мільйони росіян пишаються своїм президентом і його політикою. 

- Путіна я називаю «капутін» — це неймовірний мерзотник. Ви придивіться — свинячі оченята, обличчя, як поганка. У нього є музична тема підлості, сенс якої зробити капость і звалити відповідальність на інших. Ця тема відкривається вибухами будинків у Москві в 1999 році. Дивіться, як вона розвивається далі. Серпня 2000-го — підводний човен «Курськ», коли Путін не дав врятувати моряків.

У жовтні 2002-го в Москві він поклав сотні людей (в операції зі звільнення заручників під час мюзиклу «Норд-Ост» загинуло до 130 осіб. — Фокус). Потім звільнення дітей Беслана, коли отруїли Політковську (Ганна Політковська — журналіст і правозахисник, у 2004-му її намагалися отруїти на борту літака по дорозі в Беслан; була застрелена в 2006-му. — Фокус).

Російський народ хіба не бачить цього? Я впевнений, багато хто все розуміють і не приймають цієї ситуації, але терплять, бо відчувають загрозу. У Путіна опричнина, яка вбиває без суду і слідства, як Нємцова на мосту. Там мільйони нормальних людей, вони шоковані і кажуть: дихати нічим. Якщо Путіна придушать подушками, миттєво все зміниться. Холуї, вони і є холуї, чекають, коли пан поміняється.

У мене зараз перед очима такий образ Росії: в цирк з батогом заходить Путін — приборкувач звірів. І всі звірі на задніх лапах, а на їх мордах — темрява і жах. Але як тільки приборкувач розслабиться, вони його розтерзають. Те, що засноване на неправді і брехні, не може встояти, воно завалиться.

Хочете битися? Будь ласка. Для цього придумали бокс — бийтеся. І землі завойовуйте в комп'ютерних іграх. Чого вартий геополітика, коли гине одна людина? Адже Путін існує в одному екземплярі, як і загиблий солдат. Ви забралися на вершину, але ви такі ж люди. Як ви смієте робити вчинки, які призводять до людських жертв?



"Що ви порадите молодим композиторам?" - Багато років тому запитали Валентина Сильвестрова на зустрічі зі студентами консерваторії. "Любити свою музику більше своєї молодості", - відповів він


Російські солдати переконані, що захищають в Україні російське населення.

 - Який захист російського населення, коли кожен день гинуть люди? Вже більше шести тисяч знищено. З приводу братніх народів — згадайте Біблію, братів Каїна і Авеля. На Росії Каїнова печать. У християнських країнах є головний принцип — братерства і любові. Сказано: Бог створив людину за своїм образом і подобою, але його ніхто не бачив. А я кажу: як це? Ось я на вас дивлюся і бачу Бога.

Кожна людина є іконою Бога. Тому, коли ви вбиваєте людину, неважливо, як ви до нього ставитеся, ви вбиваєте Бога. А ДНК Бога — заповіді. Вони всі порушені Путіним. Це не Будапештський меморандум порушений, а закони Божі. Він з хрестиком ще ходить. А де патріарх, де церква?

Це ж чорносотенці. Росія — батьківщина чорносотенців, які співпрацювали з охранкою. Вони вбили Столипіна, підлаштували єврейські погроми. Тоді Росія поплатилася — розвалилася. Далі, коли більшовики прийшли до влади, вони спиралися на ту ж чорносотенну шваль, на це кодло, яке швидко перекинулося в марксизм. Вони перестріляли всіх більш грамотних, і утворилася ось ця терористична держава.


Україна може перемогти без допомоги Заходу?


 - Мене дивує Захід. Вас відкрито, нахабно дурять. Чому ви зволікайте? Треба виставити проти Росії всю свою міць, щоб за один тиждень завалилася економіка. Єдиний вихід - змусити Каїна відчути загрозу. Тоді він втече. Захід дуже швидко діє, коли відбуваються стихійні лиха. Але Путін страшніший за стихійне лихо. До того ж негідник завжди творить свої темні справи миттєво, а демократ повзе повільно. Це я буду говорити там, у Франції, мені вже не до музики.

А свою першу поїздку за кордон пам'ятаєте? Як вас приймала публіка?

 - Перший мій візит був до Америки. І мене вразила не публіка. Коли я побачив полки, заповнені товарами, це для мене був шок, хоча я не любитель магазинів. Коли в Ірландії (там була пересадка) я побачив всі ці шопи, які у нас зараз на кожному кроці, я ніби в рай потрапив. А слухачі там такі ж чуйні, як і тут.

Що з ваших творів почують французькі меломани?


- Мій концерт «Музика поезії 3». Це цикл пісень — НЕ романсів, підкреслюю, оскільки музика романсів часто коментує текст, пояснюючи, що в ньому. А тут звернення до німецької, шубертівської традиції, коли в основи не коментаторство, а мелодія, що збігається з текстом.


Це як польові квіти — особлива якість краси, що не яскраве, що не намазане, пов'язане з самою суттю, а не з тим, щоб цю суть розмальовувати. Всі поетичні твори в циклі йдуть єдиним текстом — Шевченко, Тичина, Пушкін, Лермонтов. Ніби всі поети за одним столом бенкетують і пишуть одну пісню. Концерт триває приблизно сімдесят хвилин, там будуть живі паузи, не як у філармонії. Повинен виникнути особливий симбіоз поезії та музики.


Це сучасна класична музика. Вона багатолика, туди входять і авангард, і боротьба з авангардом, але це не академізм. Потрібно забути цей термін в музиці. Це взагалі лайливе слово в мистецтві. Академізм є справжнім і законним тільки в науці. А музика живе, як квіти, адже їх не назвеш академічною.

Судячи з усього, ви не тільки композитор, але і поет.

Музика і поезія дуже пов'язані. У Стародавній Греції це була єдність, це споконвічна річ. У греків були музи танцю, театру. А ось музи музики немає. Тому що музика і є головна муза. Ви подивіться, як комічно поети іноді читають вірші - ніби виспівують мелодію. Ахмадуліна, наприклад, вона ж вила. І щоб вона не вила, я їй написав мелодію. І Таривердієв, до речі, теж.

Надрукована поезія вимагає, щоб ми читали її вголос, але ми читаємо очима. І вона прикріплена, як метелик до хреста, розпластаний. А музика вдихає в неї життя, вона вилітає, щоб повернутися туди, звідки вийшла, - на уста співаючої людини.
 
У радянський час вас виключали з Союзу композиторів, ігнорували. Як у такій ситуації залишатися вірним собі?

 - Це КДБ затівати тоді. Те, що мене виключили зі Спілки композиторів, не провина тих, хто голосував, просто їм дали такий наказ. Мене виключили умовно на рік, а мурижили чотири роки, вимагали, щоб я прийшов і покаявся. А виключили за хуліганство. Обговорювали введення радянських військ до Чехословаччини, ми вийшли із залу і таким чином нібито щось порушили. Ми ж були нелякані.Проте я приховував виключення зі спілки від батьків, тому що в той час це був вирок. Хоча це не порівняти з тим, що доводилося терпіти Шостаковичу і Прокоф'єву. Це розуму незбагненно.

Яка з отриманих нагород для вас найцінніша?


- Був
  трагікомічний випадок. Я отримав якийсь орден за заслуги. Звучить, як на собачій виставці. Підпис - Янукович. Коли мені повідомили, я вже його бачити не міг - брехло напівграмотне, школи не закінчив, акадЕмік.


 Мені з Міністерства культури дзвонять і повідомляють, що Янукович мене нагородив, а я у відповідь питаю: "Що, цей йолоп? Що ж він розуміє в музиці?" З того боку якесь замішання: "Вибачте, може, просто ваша черга прийшла".
(Заливисто регоче.) Я ухилявся, мене Спілка композиторів благала прийти. Прийшов і Попов-мугикалка (глава КМДА в 2010-2013 роках. - Фокус), щось там мені вручив. Я взяв цю нагороду і як пульнул. В комірчині десь валяється.

Розкажіть про вашу співпрацю з режисером Кірою Муратовою.


- Це не співпраця, це стосунки "в одні ворота". Я їй просто дарую музику. Вона любить неупаковану музику, не в целофані. І якісь фортепіанні п'єси, танго, домашні заготовки звучать в її фільмах. Муратову влаштовує саме така співпраця, а не коли композитори щось спеціально пишуть.


 Але я не маю відношення до кіно. Ще за радянських часів для заробітку писав. У Муратової є фільм "Пізнаючи білий світ", де якісь страшні тітки з підбитими очима, і там звучить моя пісня. Я у неї в ролі тієї собачки, яка з фільму у фільм переходить. Як бабуся з одним зубом з епізоду, яку важко забути. (Сміється.)

Джерело -http://focus.ua/society/327760/
Українською переклав Півтон Безвухий

Немає коментарів:

Дописати коментар