пʼятницю, 12 червня 2020 р.

Щоденник Сергія Прокоф’єва під час епідемії "Іспанки"







3 жовтня 1918 р.

Щиру паніку нагнала на мене іспанська інфлюенца. До сих пір вона для мене звучала якось анекдотично з її станом «прострації», хоча я про неї чув ще в Японії. Але сьогодні в газетах - тисяча випадків в день в одному Нью-Йорку з 5-відсотковим смертним результатом. У Нью-Йорку ще благодать, а в інших містах пошесть. Вилетіти з Большевізіі в Нью-Йорк і померти від іспанської інфлюенци! Який сарказм! Кажуть, якщо відразу лягти в ліжко і пролежати тиждень, тоді нічого, і головне, не буде запалення легенів, від якого більшість смертних випадків.


12 жовтня 1918 р.

...Інфлюенца досягла чотирьох з половиною тисяч в день. Побоююсь. Купив пульверизатор для носа і соснову олію.


14 жовтня 1918 р.

Був на запрошення Фішера для переговорів про ціну за «Казки». Я призначив тисячу доларів. Фішер не моргнув і сказав, що дасть відповідь. Відповідь прийшла ввечері - не може.

Був у Сталя. Він кашляє як божевільний, але каже, що температура нормальна і доктор сказав, що інфлюенци немає. Я нюхав камфору, щоб дезінфікувати ніс. Вранці він ходив до свого кравця - вночі помер від інфлюенци. Він до іншого - і той.


15 жовтня 1918 р.

Сталь лежить — інфлюенца. Я боюсь, що заразив мене.
Володимир Миколайович обурився, що я живу з п'ятнадцятьма доларами і вручив сто п'ятдесят, сказавши, щоб в будь-яку хвилину я розраховував на нього. Ніжний надзвичайно. Взагалі Америка його сильно змінила. Увечері в «Метрополітен» на першому симфонічному концерті сезону (французький оркестр і французька програма; грали гірше, ніж у нас). Бажання якомога швидше виступити самому. Але на жаль, грудень! Грудень!


16 жовтня 1918 р.


Так і є: температура 98,6 ° F, тобто по-нашому 37 ° - трохи підвищена. Кашель і болять ноги. Сидів вдома. Якщо це інфлюенца, то нічого не поробиш, треба терпляче перехворіти. Тому ставлюся філософськи.

Закінчив «Гавот».
До вечора температура нормальна.


17 жовтня 1918 р.

Вранці почувався добре. Не інфлюенца.


18 жовтня 1918 р.

Сьогодні знову підвищена температура і жахливий нежить. Сиджу вдома і промиваю ніс. [...]

У Сталя криза: 104 ° за Фаренгейтом. Взагалі Фаренгейт в своїх великих кількостях дуже імпозантний.
У місті інфлюенца слабкіше.
Відвідували Mme Больм і Mme Шиндлер.


19 жовтня 1918 р.

Цілий день плачу. Нежить вдарився в очі. Не можна навіть читати. Але до вечора краще, температура нормальна, і я поїхав в Carnegie Hall брати участь в російському концерті для американської позики.


21 жовтня 1918 р.


Попрощався з моєїю 109-ю вулицею і переїхав в Hotel Wellington, що пролягає досить центрально. Готель спокійний, публіка живе помісячно, дозволяють грати на фортепіано і взагалі тут досить багато артистів. У мене дві хороших кімнати з ванною і двома шкапнимі кімнатами, в яких зручно ховати чужих дружин, якщо будуть ломитися розлючені чоловіки. Але на жаль, поки романтична сторона кульгає.

Від нежиті і побоювання, що інфлюенца, видужав.


23 жовтня 1918 р.


Інфлюенца не зменшується: крутиться до чотирьох-п'яти тисяч в день і на восьмиста небіжчиків. Є випадки швидкоплинного характеру: о дванадцятій годині готово. Хрест. Кажуть, це різновид легеневої чуми. Нічого не скажеш, приємна розвага!

Хоча у мене враження, що, прихворівши кілька днів тому, я переніс параінфлюенцу, і тепер, можливо, застрахований від справжньої.


28 січня 1919 р.

Інфлюенца ще не вщухла і триста випадків відзначаються кожен день. А сьогодні жахлива пневмонія в одну добу скрутила бідну Mme Шиндлер, милу, здорову, красиву жінку. Шиндлер убитий, Больми в сльозах. Я дуже їм співчуваю, але не показуюсь до них - боюся зарази.


Джерело: С.Прокофьев «Дневник. Часть 1. 1907-1918»



Для довідки: Епедімія "Іспанського грипу" тривала з січня 1918 року по грудень 1920-го. По всьому світу іспанкою перехворіли до 500 млн осіб і до 50 млн - померли.

В Нью-Йорку у 1918 році мешкало близько 5 млн осіб [1], що при максимальній денній кількості випадків, про яку свідчить С. Прокоф’єв (4,5 тисячі), складе показник інцидентності за тиждень - понад 500 осіб. Під час максимального поширення пандемії COVID-19 у Нью-Йорку цей показник був приблизно таким же [2]. А ось у Києві цей показник є (і сподіваємось, залишиться) значно меншим - близько 16 осіб станом на 12 червня 2020 за даними МОЗ [3]

Переклад і довідка - Півтон Безвухий

1 коментар: