неділю, 24 квітня 2016 р.

Онучка Івана Паторжинського: "В Парижі в гостях у брата дідусь зустрів Шаляпіна. Вони сиділи втрьох і співали"

3 березня виповнилося 120 років від дня народження видатного українського співака - Івана Паторжинського.  До Вашої уваги - інтерв'ю онуки артиста, режисера Національної опери України Наталії Паторжинської російському виданню "ФАКТЫ".

Вдома досі дбайливо зберігаємо вишиванки, в яких дідусь виходив на сцену, - розповідає Наталя Львівна. Їх як талісман часто одягав на свої концерти мій чоловік - відомий оперний бас Василь Манолов, якому пощастило виступати в знаменитому італійському оперному театрі «Ла Скала». Залишилося багато дідових фотографій. Ось Іван Сергійович зі своїм учнем Дмитром Гнатюком, а це моя бабуся Марфа Хомівна - доцент київської консерваторії. А на цьому знімку я з дідом біля рояля. Мені тут п'ять років.



* Маленька Наташа з дідом біля рояля. Фото з сімейного альбому Наталі Паторжинського
Маленька Наташа з дідом біля рояля. Фото з сімейного альбому Наталі Паторжинського


Ця фотографія Миколи Козловського отримала на одному з конкурсів золоту медаль, була опублікована в журналі «Огонек» і ще кількох журналах. Жартівливий напис під нею говорив: «Дідусю, невірно співаєш!»


— Скільки років вам було, коли Івана Сергійовича не стало?

Дванадцять. За вдачею дідусь був веселим і добрим. Мені і моєму молодшому двоюрідному братику Саші розповідав казки, бувальщини й небилиці, грав з нами. Але міг бути і дуже суворим. Пригадую випадок, коли я, восьмирічна, пішла гуляти з дітьми в палісадник біля будинку. Дідусь, повертаючись з роботи з консерваторії, хотів мене забрати додому, але чомусь в юрбі дітей не виявив. Повернувся розсерджений. За мною вирушила бабуся. Коли я прийшла, дідусь поставив мене в кут, а сам сів обідати. Я ж стою після прогулянки зголодніла. Коли дідусь на хвилину вийшов з кімнати, я стягнула зі столу шматок сиру і з таким задоволенням його з'їла! Потім, звичайно, мене нагодували і з'ясували, що я не винна. Просто на мені було пальто, в якому дідусь раніше мене не бачив і тому ... не впізнав .



Фото з сайту: http://fakty.ua


Наталя Паторжинська: «По натурі дідусь був веселим і  добрим». Фото Сергія Тушинського, «ФАКТЫ»

— Ви пам'ятаєте його і на сцені?

— А як же! Одного разу бабуся взяла мене в театр на постановку «Запорожець за Дунаєм». Ми сиділи в першому ряду. карась, якого на сцені грав дід, вимовив: «Куди подiвся Хасан?» А я, п'ятирічна, як крикну на весь зал: «дідуню, він он туди пішов - за кулісу!» З цим спектаклем пов'язаний ще один цікавий епізод. Якось трупа приїхала з «Запорожцем за Дунаєм» на гастролі в Полтаву. Артист-ліліпут Костянтин Бородіневськй, який виконував роль слуги Хасана, несподівано захворів. На виручку прийшла артистка хору: «Мій восьмирічний синочок добре знає цю роль» . І дідусь ризикнув замінити їм хворого актора. На репетиції, де артисти були в звичайних костюмах, хлопчик показав себе найкращим чином. І ось спектакль на сцені театру. Дідусь в чалмі Карася поставленим голосом грізно звернувся до Хасана: «Як звуть тебе?» Хлопчик перелякався і боязко відповів: «Пєтя ...» У залі стояв регіт неймовірний.



Фото з сайту: http://fakty.ua
Оперні партії у виконанні Івана Паторжинського звучали колоритно і незабутньо

— Пам'ятайте, як Іван Сергійович готувався до вистав?

—Дуже серйозно. У день вистави вдома у нас була повна тиша. Дідусь розспівувався в своєму кабінеті, а ми, домашні, намагалися його не турбувати.

В одних джерелах читала, що Іван Паторжинський походив з родини священика, в інших - що його батько був друкарським робітником. Де правда?

Іван Сергійович закінчив духовну академію. Хто б його туди взяв, якби він не був спадковим священнослужителем? А версія про те, що його батько друкар, з'явилася не випадково. так написала бабуся в книзі про Івана Сергійовича, що вийшла в 1970-і роки. інакше в країні атеїзму не можна було.

Як Іван Сергійович відзначав дні народження? Які любив подарунки?

 
Дні народження пишно не святкували. А найкращим подарунком для дідуся завжди була риболовля. Влітку він зазвичай відправлявся на Дніпро на своєму дерев'яному човні. Але одного разу його доставив до місця рибної лову друг. Дідусь сидів з вудкою, насолоджувався. А в цей час в театрі раптом з'ясувалося, що необхідна заміна вистави. Що робити? Вранці помічника режисера відправили за Іваном Паторжинським на Дніпро. Ледве дідуся знайшов, став пояснювати ситуацію. Тим часом човен, який його доставив до Паторжинського, поплив.

Підходять вони до якогось рибалки і просять, щоб той перевіз їх на своєму човні на інший берег. Дід в забрудненому, в риб'ячій лусці куртці, на голові - старий бриль з діркою. Рибак подивився і відвернувся: «Я рибу ловлю. Що, мені тепер тут все кинути?» -«Та це ж Паторжинський! - Каже помічник режисера. - У нього спектакль ввечері. Нам потрібно терміново бути в Києві» . - «Оцей босяк Паторжинський? - недовірливо запитав рибалка. - Так я ж Паторжинського бачив. Вiн зовсім інший - гарний такий!» І що залишалося дідові робити? «Реве та стогне Днiпр широкий.» - Зазвучало над Дніпром. Рибак вже не сумнівався, що перед ним Паторжинський, і перевіз через річку без зайвих слів. Коли ж дід хотів йому заплатити, від грошей відмовився: «Що ви? Я на такому концерті побував!» Добре пам'ятаю це, тому що тоді була з дідусем на риболовлі. Він мене з собою не раз брав.

 
— Напевно, і страви з риби у вашій родині дуже любили?

На жаль, у дідуся був хворий шлунок, йому доводилося їсти все дієтичне, протерте. А рибу бабуся і смажила, і на пару готувала. Але чистити її, коли дід приїжджав з уловом, не любила. Дуже смачним у неї виходив пісний борщ, який можна було їсти холодним.

Як познайомилися ваші дідусь і бабуся?

Вони жили в селах під Запоріжжям, розташованих на протилежних берегах Дніпра. Їй було шістнадцять років, йому - дев'ятнадцять. Зблизила їх любов до пісні і мистецтва. Багато проте думали, що дружина Івана Паторжинського - його партнерка по сцені Марія Литвиненко-Вольгемут.

Пригадується кумедна історія. Якось ми з бабусею поверталися з Харкова до Києва, де на пероні нас повинен був зустрічати дідусь. В купе з нами перебували дві жінки. Розговорилися, вони стали розповідати, що були на прем'єрі Паторжинського і їм дуже сподобалося. А одна стала фантазувати: «Я добре знаю сім'ю Паторжинського і Литвиненко-Вольгемут, дружу з ними, буваю у них вдома» . Бабуся слухає і посміхається. А я сиджу поряд і насилу стримуюся, щоб не сказати цим попутницям: «Дружина Паторжинського ось - моя бабуся!» Виходимо з поїзда. Стоїть дідусь на пероні, нас зустрічає, і бабуся знайомить з ним цих дам. Вони так зніяковіли ... Потім Іван Сергійович цю історію розповів Марії Іванівні Литвиненко-Вольгемут. І вони довго сміялися.

Скільки дітей було у Івана Паторжинського?

Дві дочки - Галина, моя мама, і Лідія. Обидві закінчили консерваторію. Мама була піаністкою, з 16 років усюди з дідусем концертувала. Через деякий час стала професором консерваторії.

Іван Сергійович був забезпеченою людиною?

На ті часи сім'я жила добре. П'ятикімнатна квартира в Києві знаходилася поруч із консерваторією. меблі дідусь придбав у комісійному магазині у Львові. Дача, правда, була дуже скромною - половина сільської хати. Дерев'яна веранда, коридорчик, дідусів кабінетик - такий маленький, що в ньому навіть рояль не поміщався, і спальня. Ми часто бували на цій дачі. Для мене дідусь збудував там лавочку «навскоси» - з одного боку вона була вище, з іншого - нижче. За кермом своєї «Перемоги» дід не їздив. Возив його шофер.

Як зазвичай відпочивали?

Любили з бабусею виїжджати в ліс до озера. Там був дерев'яний столик, який змайстрував дідусь. Бабуся обов'язково готувала на природі щось смачненьке ...

Читала, що Іван Паторжинський часто бував за кордоном.

Так, гастролював в Канаді, США, Югославії, Польщі ... Із закордоном в нашій родині пов'язана дуже цікава історія. Якось дідусеві в театр прийшов лист з Парижа. Писав ... рідний молодший брат Федір, якого давно вважали загиблим. Ще шістнадцятирічним юнаком він пропав без вісті. З хором донських козаків виїхав на гастролі за кордон. Але почалася революція. Повернутися Федір не міг, опинився в Туреччини, потім - в Болгарії, а через деякий час - у Франції, де співав у трупі Російської опери, а потім сам організував хор.

Брати нічого не знали про долю один одного. І ось якось вранці Федір Паторжинський, бриючись, слухав радіо. «Раптом по радіо чую голос Івана, - згадував він. - Від несподіванки так і полоснув себе бритвою по обличчю» . А через деякий час він написав до Києва листа з позначкою: «Народному артисту СРСР Івану Паторжинського». Адреси щось не знав. І лист прийшов в театр.
 

 Дідусь очам своїм не міг повірити. Дуже зрадів. Але, з іншого боку, цей лист обіцяв великі проблеми. Адже тоді в усіх документах партійній людині потрібно було вказувати, чи є родичі за кордоном. І дідусь кожен раз писав, що немає. Довелося йти в ЦК партії, пояснювати ситуацію. На щастя, обійшлося без неприємностей. А через деякий час дід поїхав до Франції на гастролі і там побачився з Федором. До слова, в Парижі в гостях у молодшого брата дідусь зустрів Шаляпіна. Вони сиділи втрьох і співали. Незабаром Федір переїхав в Київ, працював диригентом у капелі «Думка». Про повернення брата на батьківщину подбав дідусь.

—Містична історія. А які ще дива траплялися в житті Івана Паторжинського?

— В одному з концертів в семінарії голос діда почула відомий музикант Зінаїда Малютіна і запропонувала займатися з ним вокалом. 19-річний Іван зізнався, що йому нема чим платити за уроки, але Зінаїда Никифорівна сказала, що буде вчити його безкоштовно. Ця зустріч зіграла в житті діда доленосну роль.

— Від чого він помер?

— Було хворе серце. Стався напад. При розтині виявилося, що кілька інфарктів він переніс на ногах. Похований дідусь в Києві на Байковому кладовищі. У день народження завжди йду на його могилку, кладу квіти. Після концертів йому дарували багато букетів. Але найбільше він любив польові квіти. пригадується його останній концерт в консерваторії. Людей було в залі величезна кількість. Студенти стояли в проходах, а я сиділа на підлозі у першого ряду. Травень тому році видався спекотним. У залі було душно. Всі двері і вікна відкрили навстіж, тому слухачів повнісінько зібралося і на вулиці. Співати дідусеві було дуже важко. Жити йому залишалося дев'ять місяців.

— Бабуся його набагато пережила?

— На двадцять років. Після смерті дідуся вона дуже страждала. Заміж так більше і не вийшла.

— Що б ви сказали своєму дідусеві, якби сьогодні він міг вас почути?

— До сих пір перечитую зворушливі листи і листівки, які він надсилав мені з гастролей. Про що він писав? Про те, щоб вчилася добре, щоб слухалася маму ... І ще ніколи не забуду, яку гарну ляльку - одного зі мною зросту - дідусь привіз мені з Америки. Що б я сказала йому сьогодні? Звичайно ж, що дуже люблю його.


Автор - Ольга Сметанская.
Джерело - «ФАКТЫ»
З мови агресора
переклав Півтон Безвухий

Немає коментарів:

Дописати коментар